Tuesday 7 June 2011

Ko anak jawe?

HA...x ngaku la tu.....kalo dh jawa tu jawa jugak..lari smpai Eropah pon asal usul keturunan jawa tu mmg tertulis sejak azali lg....

Buat petama kali dalam sejarah peradaban dunia aku pon ngakula aku pon ade la blood2 jawa..ala best ape ade blod2 jawa ni...

antara bahase jawa yg mmg aku ingat dr kecik yg x payah ajar pon aku sndiri paham ialah...dh mangan?(tanya arwah nenek kesayangan aku)dan pastinya aku otomatik dpt menjawab soalan lazim tu dengan sempurna....'dah nek'... dan kalo petang2 tu...dedi aku ilang....nnti mak aku ckp...'bapak ko tu ngeteh la tu kat luar'...secara otomatik tanpa manualnye aku paham lg...ngeteh=minum petang....disebabkan kalo balik kg je makanan mcm2...bile tgh malam tu mesti rajin bukak tudung saji dan nenek akan ckp...'mentong ya?' aku akan tersenyum simpul tanpa jawapan sambil menghentam makanan tersebut.. 'mentong=mkn malam / dh tgh mlm pon mencekik lg.... oh rindunya arwah nenek ku... al-fatihah..semoga rohmu aman disana....

mungkin ade yg setuju dengan ciri2 jawa pada fizikal dan rutin seseorang jawa ni....
1. kulit putih2 patu muke sombong...ya..kalo muke sombong patu belagak sikit tu muke jawa la tu..kalo die eksen2 nak setail ala2 eropah konon nye...kate kat die ..weh balik rumah makan tempe la ..( tempe adalah makanan ruji org jawa ) Biase nye salah seorang anak jawa akan memiliki kulit putih muke sombong ini..dan yg lain ade lah normal kulit kecoklatan...ye..setiap family jawa mesti salah sorg anak die atau 2-3 anak die ade putih jawa ni....(ko la tu long....ko kan slalu ckp ko keturunan puteri jawa....ahahahah..jawa muke sombong belagak..ko la...hahah..sape soh bace blog aku?...)

 2. Mungkin cara percakapannye agak tebal...susah nak bg contoh tp korang mesti taula bunyik jawa...

3. Mesti menghadiri setiap jenis kenduri saudara mara atau jiran atau sesiapa sahaja yg dikenali...baik dr kenduri berkhatan,kenduri potong jambul, kenduri doa selamat, mahupon kenduri kawen..ya..duduklah jauh manepon..mesti akan balik utk menghadiri kenduri..ehem ehem tekak gatal lak...apesal aku yg terase nih...heheh

4. Dari segi warna baju yg agak terang...ye kebanyakan keturunan jawa memang meminati warna terang...kalo boleh baju pink tudung nak merah pekat...kerongsang gantung2 tu sebesar tombol pintu....kalo merah pekat tu diorg panggil merah abeng...kalo x warne ijo....eheheh...tp ade jugak jawe moden yg x minat warne terang2 ni ( refer kepade penulis blog )

5.  Dari Segi makanan, mesti nak ade sambal ketuk.....bahan2 membuat sambal ketuk adelah....cili padi kampung, bawang putih, bawang merah dan ikan bilis digoreng..cili padi lebih sikit...dh goreng sume bahan tu tumbuk sume tu..patu makan dengan nasik....mak aih....kompom esok kene buat lg..bukan esok je..esok dan esok seterusnya...pastu kalo ade tempe goreng angan tahu goreng ngan sambal kicap...lauk ni lauk fav aku...sayur bening...(sayir air) senang je..hiris bawang putih, bawang merah, ikan bilis sikit letak dalam air..panaskan...patu letak la sayur bayam ke, sayur kacang panjang ke, kobis ke....pastu goreng ikan pastu buat sambal ketuk..pergh lengkap lah menu jawa..ehehehhehe...teliur lak..balik kang buat...ayam masak kicap..ayam masak ungkep...sambal goreng...walaupon sambal goreng bukan sejenis sambal...tp tetap dipanggil sambal...ala....cite bab2 lauk jawa ni kan aku dh lapo...ha...ni x tau la kat rumah nenek korang ade buat lg ke x..kalo raye,,,kebanyakan org jawa ade sediakan air sirap tp x berape nak sirap sbb x manis...diorg siap2 letak kat depan dengan cawan2 kecik...tp aku x sure la ni setail jawa ke setail makcik aku malas nak buat air time raye...eheheh..tp kalo kat kg kebanyakannye mcm tu..air sirap x manis tu mungkin sbb kite dh makan kuih manis...tu sbb die hidang air sirap yg x sejuk dan x manis...lg pon kalo letak air sirap sejuk dan manis kat depan kompom tetamu belom sampai dh di balun dengan sanak sedare yg melepak kat situ..kan..kan...

6. Org jawa ni mmg suke menziarahi ketike raye ataupon org sakit ataupon pegi kenduri spt yg telah aku nyatakan...yg bestnye..kalo raye...lepas makan2 kuih gosip2 terkini..endingnye mesti salam2 bermaafan....tp kalo jawa..die punye bermaafan mesti kene cakap jawa dan kene mintak maaf sambil menyatakan semua kesalahan dan panjang la storynye sblm nak balik tu...( contohnye: embah..selamat ari raya jaluk ngapuro..mintak amaaf ade salah aku dulu..bla..bla..bla...aku x ingat lak diolog jawanya sbb aku slalu salam ckp selamat ari raye maaf zahir batin..smbil senyum simpul )mase aku kecik aku mesti boring time tu sbb tggu diorg besalam raye je dekat stengah jam...lambat sgt nak dpt duit raye tu..kekadang tu siap buat2 lupe nak bg duit raye sbb khusyuk sgt bemaafan..hehe

7.  korang tau tak kire dalam bahase jawe? ha..ni special edition ni aku kire ape yg aku ingat... SIJI(1), LORO(2), TELU (3), PAPAT(4), LIMO(5 la x kan 16 pulak),Enem (6), Pitu (7), Wolu (8), Songo(9), Sepuluh (10 la...)... yes kompom jawa....

8.  ni ayat yang tiap2 tahun aku ngan adik aku ngan akak aku dapat time raye.... Sing Cilik Sing Gede'......Maknenye yg kecik yang besar sekali..hahahahahha..mmg aku suke sbb antara along aku ngan noin ....noin paling besar fizikalnya...tiap2 tahun..tiap2 rumah jawa yg kitorang raye mesti dpt slogan tu....dh kire trademark la....ahahahah....

9. ni antara pantun jawa yg femes ames ( femes ames ade di jb....kat aiport senai tu ade..so jgn nak hine jb disebabkan x de femes ames )...kalo puase je mesti dapat sms pantun jawa ni...
Nyimpan jenang nang jero tin - Simpan dodol dalam tin
Ngesok arek digowo mareng suro - Ngesok tu esok.. arek tu aku x sure yg penting bukan arak- Mareng pon x sure, tp bukan mereng... suro pon x sure..surau kot
Keluputan kulo lahir batin - Keluputan kulo - pon aku x tau..Lahir Batin tu of coz la zahir Batin
Salah silap njlok dingapuro - Salah Silap njlok dingapura - salap silap harap dimaafkan  ( kot yg penting bukan singapura mcm AG Hot FM ckp tu )

ha sawan ape la pulak x leh upload gamba ni...aku nak upload gamba jawa dan separa jawa x leh lak...isk....

x pela...jawa ke x jawa ke..ade aku kesah?hehehhehe

Note: maaf kesilapan tatabahasa dan ejaan.....ni curik2 mengeblog diopis takut bos nampak..penat dah belakon mcm buat keje...hehehehehe....

1 comment:

chiaki said...

tempe la yg paling sodap!! -iqa-




 

Copyright 2012 © Design and Edited By KawaiiDyshaStudio