Sunday 7 October 2012

MAT MOTOR & WONDERPET

wonderper wonderpet kami datang....nyanyi versi comel...

Tak semua org suke naik motor kan?same la aku pon x suke sgt....tp start last year aku tepakse jugak naik motor gi keje...walaupon tak hari2.....mengenangkan Amina kecik x de sape nak jage..so tepakselah aku dan suami decide dok rumah mak mertua. dari rumah mak mertua ke tempat kerja perjalanan hampir sejam setengah kekadang lebih...kalo naik kereta sejam tp x lebih sgt....Memandangkan kos nak ketempat kerja sgtla tinggi iaitu hampir RM 1000 sebulan ( tol + minyak) dan perjalanan jauh hari2 dan akan menyebabkan kerosakan kereta, nak tak nak terpaksalah membeli sebuah motor... stengah tahun jugak berulang alik naik kereta jauh2 camtu....mcm2 x kene dgn kereta..ye la...kereta pon penat jugak....x tau nak ckp camne sbb bile suami usulkan nak pegi keje naik motor....mmg menangis je la tiap2 malam....lagi die ckp nak pegi beli motor, mase die pegi beli motor tu mmg aku tak ikut..mmg merajuk smpai lah harinye tetibe dekat rumah ade sebijik motor..ade je motor org lain...tp motor laki aku beli tu mmg aku nyampah...sbb mmg aku x leh terime sgt kene gi keje naik motor....hari pertama kene gi keje naik motor tu mmg x becakap...bkn aku x penah naik motor selame ni..cume x pernah la keluar dr kawasan perumahan..setakat gi kedai tu ade la..tu pon org bwk...mase becinte pon x penah .... atas motor jgn ckp...risau kemain...air mata mengalir je smpai opis...hahahha...

tapi lelame best jugak....smpai bile pagi je tanye suami...ni naik motor ke naik kereta?skrg ni dah x kisah dah..ok je kot motor ke kereta...cume pagi2 tu dugaan besar sket sbb kalo naik motor, mesti ngantuk ya amat....kang telentok2 kene marah..ye la..drebar ckp bile org blakang tido rase berat, lgpon kalo jatuh x ke naya nnti..penah aritu syok tido atas motor tesandar kat suami...pastu tah mimpi ape leh telepas...nasib baik x jatuh...teruk kene bebel...hehehhe...

sebenarnye bnyk kesedaran yang aku dpt mase naik motor ni.... bile naik motor aku slalu pandang atas tengok langit....selalu peratikan bentuk2 awan..dulu x penah pon....bile pandang langit...Ya Allah....luasnya....pastu suke bukak tangan ala2 titanic..pastu nanyi kuat2....hahahha konon naik atas kapal...sbb perjalanan aku ke tempat kerja melalui highway..so x bnyk kereta atau motor sgt....kalo korang nyanyi kuat2 kat jalan yg sesak2 sah2 org ckp ko gile..hahahha...

Satu yang aku x leh lupe....sebenarnye mat2 motor ni sgt baik..mungkin aku bernasib baik jumpe yg baik2 je....tak pe la..kite positif sket....memandangkan highway yg aku lalu ni highway baru, dan die antara highway paling hujung kat Johor iaitu antara Bandar Penawar ke Pasir Gudang....so mmg yg lalu ni yg nak gi keje je...tak ramai kecuali weekend....tak ramai jugak sbb ade option jalan lame yg x payah bayar tol...tp jauh la...so antara bandar penawar ke Pasir Gudang ni x de ape2 perhentian dan x de stesen minyak. So kalo moto rosak ke, minyak habis ke..menapak la korang melainkan ada insan2 baik hati yg akan menolong. Org yg tak biase lalu sini meti minyak motor habis punye.

Macam pagi td, tgh syok2 aku melayan perasaan atas motor, tetibe suami benti tepi jalan, ade mamat ni motor minyak habis, so suami pon dengan rela hati nak tolak motor...camne eh nak ckp..mungkin antara korang tau ape yg aku cube maksudkan...camni...mamat tu atas motor die..die kat sebelah motor aku..tapi kaki laki aku kat tempat pemijak motor mamat tu ...mamat tu control je motor die...so dua2 motor jalan..aku x tau la nak eksplain bahasa mat2 motor ni..hahah..tp mcm tu la kekdahnye...mmg mamat ni kalo x de sape tolong...smpai petang la die tolok motor sendiri..tetibe tu ade satu lagi motor tnye ' minyak habis ke?' mamat tu jwb 'ye'..... pastu mamat yg baru tegur tu soh benti die ade minyak....kitorang bertiga pon benti....pastu die ckp kat suami aku...x pe bang...sy mmg bwk minyak lebih...nak menolak motor tu jauh.... die pon tolong isikan minyak die kat motor mamat tu... mase aku nak gerak tu, tetibe ade satu motor lg tnye,,, motor rosak ke bang? prihatin sungguh mereka... tu yang WONDERPETNYE...hehehhe...

Penah jugak dulu tayar motor pancit, x lame pastu ade yg dtg nak bg pinjam pam la...bg tiub motor la...kekadang tu saje je rehat tepi jalan sbb kat highway tu ade laut..ade je mngehon..ok bang????padahal mase tu kitorang nak rehat jap sbb lenguh dok lame sgt atas motor..ye la mase tu baru2...patutla sekarang kalo ade org berenti tepi jalan suami selalu tnye....tgk keadaan la..sbb kekadang bahaye jugak...so far alhamdulillah dipertemukan oleh org2 yg baik... mmg mat2 motor ni sgtlah prihatin terhadap mat2 motor yg lain....

Sejak dr itu saya tak pandang rendah mat2 motor yg saya katakan mat rempit..ye tak semua...sebahagian drpd mereka berhati mulia... :)


3 comments:

LydSunshine said...

Saya tahu yang tolak motor tu. Macam towing motor tapi guna kaki. Penat kot nak tolok guna kaki tu.

Ye lah kikin, mat motor bukan semua mat rempit. Suami saya pun naik motor gi keja. Motor tu tak bersalah. Yang bersalah org yg naik motor berlumba tu, itu yg namanya mat rempit. Setakat ni, pengalaman saya masa keta rosak pun mat motor yang tolong tolak kereta ke tepi. Tapi nak ucap terima kasih tak sempat. Semoga Allah membalas perbuatan baik dia tu.

kikin said...

ha..betul la tu towing motor namenye..heh...

Cik Puan said...

hahhaaaa...eiiii bahaye tido atas moto.Kang jatuh,drber tak prasan..
Alhamdulillah..klu kite menolong,satu hari nanti owg akan tolong kite balik^^




 

Copyright 2012 © Design and Edited By KawaiiDyshaStudio