Friday 28 December 2012

PELIK YANG X DISANGKA...

Assalamualaikum..kalo x jwb dose..kalo jwb..sayaaaaang...heh..tagline sape tu? ( sambil buat muke pelik ala2 MARIA ELENA tp cute tu...heh... )

ntah ape2 tah intro.....tak tau nak mule camne sbnrnye..nak ckp pelik bukan..nak kate perangai pon bukan, nak kate tebiat or tabiat kot...orrrr...some people say 'TELE' ..bg yang x biase dengar perkataan ni.... sebutannye adelah... TEddy...so sebut TE... LEpak,,, sebut LE..so jadikla TELE...x tau mana asal usul perkataan ni..tp my family dah biase gune word TELE ni....maknenye lebih kepada..'.tah hape2 tah '... or part of pelik, tebiat, tabiat, jelik dan sebagainye...tapi MARIA ELENA tu x TELE....Die cume pelik yang sweet dan diri die sendiri dan cantik dan muslimah dan bijak dan semua yang bagus2 ade kat die....

ni nak cite sikit....baru2 ni ade entertain satu customer ni..diorg ni maybe orang ade2...sbb hanya org ada2 saja yang mampu bercuti beramai2 secara last minit....esok nak travel harini nak booking semua...ya..semua dan ramai..biase kita nak plan holiday ramai2 kita amik mase kan?ni tak...everything last minit, mase tu super peak season , kismes dan..omg..super la penuh sume hotel. and yes kalo die 2 org x kisah la nak dpt 1 bilik tu..tp kalao dah seramai2 nye..atuk nenek sedare cucu sume....ok..termembebel pulak...tp customer ni berjumpe dengan perempuan cantik (tetttt) yang teror dan osem...as long u have money, i will settel it for u.. eceh..smpai hari yang diorg nak travel ke singapore tu, janji di office saya kul 9am sebab mereka stay hotel x jauh dr office saya, smpai kul 11am br mereka sampai...driver2 saya yg 3 org tu dah x keruan...ye la...dengan jalan ke Singapore yang jem...dengan macam2 entrance tiket mereka beli sempat ke nak habis sume? kalau saya...suruh pegi keje mmg la lambat2..kalau gi holiday,,,ayam x berkokok lg saya dah bangun...tp dieorg..rileks..cool...lalalala...ok fine...duit mereka...dlm kul 12 tghari pon mereka bertolak dr JB ke Singapore..saya cume berdoa dlm hati agar perjalanan mereka dipermudahkan...menurut driver saya......beg diorg mcm nak pindah rumah kak....ni baru pergi..balik nnti saya x tau la kak....biase la ,.holiday kan....

hari ketiga, mereka bertolak dr Singapore ke Jb semula....parking kereta2 mereka dekat opis saya...dalam kul 2pm mcm tu dpt call dr bos..suruh saya call hotel, cek kan ada satu tolley bag tertinggal dekat hotel...mase tu mcm..la bos ni,....mcmmana diorg leh tertinggal beg....sbb waktu balik tu bos saya yg bawak diorg masuk JB, bile saye cek ngan hotel diorg ckp xde..pastu call balik bos saya..bos saya ckp x pe...die dh call manager hotel yg duty mase tu....trolley bag tu ade..bos saya dlm perjalanan masuk ke hotel semula....esoknya br saya dpt tau cerita sebenar, bukan 1 beg troli tu yang tertinggal, tp satu trolley hotel dlm tu ade banyak beg dan barang2 shopping semua dlm troli tu....( kan kat hotel ade bell boy bwk turun beg pakai ape tah troli kot name die..mcm troli pastu die isi beg banyak2 tu )...saya mcm..haaaa?buat muke pelik...meurut bos saya...family ni mmg time management teruk sikit .. janji kul 9.00pagi..10.30 br turun..tp tu pon turun satu2...beg die mase nak balik tu ade 3 trolley...driver hanya masukkan beg2 mengikut arahan..ye la..mane driver nak tau tu beg mereka...yg best...mase turun bawah..mereka terus masuk dalam van dan jalannnn...driver pon confident jalan...bos saya pon ckp..diorg turun..masuk2 beg..jalannnn...mase cite tu bos saya tegelak2 sbb x pernah ade customer mcm ni..yang paling best...1 of family member tu ckp kat bos saya..dont worry ni normal dlm family kitorang...setakat tertinggal beg...kitorang travel oversea naik flight nak balik boleh tertinggal orang....ade tu banyak kali tertinggal flight....ni setakat tertinggal beg x de ape sgt....mase tu kitorang tergelak2.ye la..mcm ni pon ade...

then td kami keluar mkn big big bos belanje mkn dim sum...(wah riak kelas ketiga)...bile berbual2 dengan yang lain, sekali terkeluar cerita pasal family ni...then sorang ni cerita...eh...tu x teruk sangat....ade tu...ade org tu pegi pasaraya beli barang2..penuh satu troli...pastu tolak troli kat parking, pastu masuk kereta, start enjin terus jalan...dah smpai rumah baru perasan..barang2 dalam troli td x masuk bonet pon...then pergi balik pasaraya tu troli tu dh x de..terpakse beli balik barang2 tu semula...mase tu kami tergelak2...rupe2nye salah sorang bos saya...

perkara2 begini yang saya kata TELE....

nak tau perkara TELE yang saya buat...mase tu 1st interview saya kene pergi kat Setiawangsa....kalo x silap mase tu masih blajar tp dah nak abis..balik KL semate2 nak gi interview..dengan harapan lepas abis blaja..boleh terus keje...mase tu along hantar ..along parking mase tu dengan konfiden saya jalan dulu terus naik ke office tu,,,
sampai kat atas tingkat 2...saya beriya melambai2 kat along..cepat la long...sini..sni...along kat bwh buat muke tele....ape ko buat kat situ???dlm hati..hek eleh org tua ni naik la cepat...along mase tu dh bekerut2..sambil tunjuk2 tangan kat saye....saye mase tu x phm..situ la situuuuu..along ckp lg tp dalam nada x berapa kuat sambil menunjuk bangunan sebelah...saya blur lg..terus masuk dalam opis tu..sekali opis ape tah..mcm opis data entry punye opis mcm cc pon ade..keluar balik tgk kat pintu..la..salah opis.....saye pon mcm tersengih2 sbb org kat dlm tu mcm tekejut je....terus turun bwh...saya konfiden naik tu sbb tgk signboard terus naik x perasan naik salah bangunan...turun bwh pegi kat along skali kene bebel..dan interview tu pon x dpt sbb org tu belagak dok tnye saye sistem2..sistem kepale hotak die..die x ajar saya..pastu aspek saya tau sistem die..bongok x?isk....tele betul...

gambarajah situasi tu spt ini:

dan yang paling saya ingat perkara TELE yang adik saya buat..mase tu saya masih keje di Kelana Jaya. Hari yg sama adik saya ada perjumpaan student tajaan JPA sblm die fly.  dr putrajaya, die terus ambik saya di opis.  mmg mase tu die eksited semacam. tp sbb dah lapa kitorang berenti kat satu tempat mkn dekat tasik tu. Macam2 la die cerita dengan saya, JPA bg itu ini sblm diorg fly. paling die teruje, dapat cash RM utk beli barang2 di Malaysia, cash  AUD dan travelers cheque kalo saya tak silap,...lepas mkn tu terus masuk kereta. dia dah tak saba nak tunjuk saya duit2 yg die dpt, tetibe die jerit...eh apesal...aduh ngah.....kaki aku tersepit pintu...mase tu saya dh tegelak dah...kalo jari tersepit pintu kereta x pe..ni kaki...bayangkan..kaki sebelah dah masuk, enjin kereta die dah start boleh kaki sebelah tertinggal kat luar dan die tarik pintu kereta sekuat hati.... tu mmg TELE tahap gaban..nasib baik x cedera parah cume sengal dan berdenyut2 je....

kalo nak cerita pasal TELE adik beradik dan family saya memang banyak....yang HP hilang, pastu ingat tercicir kat epot, skali jumpe Hp tu dlm bilik tepi TV, tu x dasat..cerita sepanjang zaman, bapak saya hlang..meraung2 mak saya tp sebenarnye bapak saya pergi masjid je....isks...banyak la lg..nnti la kalo saya rajin saya cerita lagi...heheh... tu je la entry kali ni...TELE tak?




3 comments:

putihliLiNN said...

gigih kau siap melukis. nampak na ko yang paling tele..

LydSunshine said...

Tele sungguh family tu. Tapi org kaya lain macam sikit. Pastu yang confident je naik bangunan salah tu nape? Hahaha.

fatehahkarim :) said...

cik puan kiki bila umum give away ? lama snagat dah ni




 

Copyright 2012 © Design and Edited By KawaiiDyshaStudio